آنچه مسیح می گوید ... !!!

شناخت شریعتی که حضرت مسیح علیه السلام به آن بشارت میدهد.

آنچه مسیح می گوید ... !!!

شناخت شریعتی که حضرت مسیح علیه السلام به آن بشارت میدهد.

آنچه مسیح می گوید ... !!!

همه چیز را تحقیق کنید، و به آنچه نیکو است متمسک باشید(رساله اول پولس به تسالونیکیان 21:5).

بایگانی

نویسندگان

توحید یا تثلیث (مقدمه)

چهارشنبه, ۳ تیر ۱۳۹۴، ۰۶:۰۱ ب.ظ

تثلیث

یکی از مهم­ترین مباحث هر دینی آشنایی با الاهیات آن، است.  بنابراین بحث با الاهیات مسیحی و دیدگاه آنها در مورد خداوند شروع میشود.

الاهیات مسیحی را در معنای گسترده­ اش، می­توان تأملی عقلانی در باب کنش و محتوا و استلزامات ایمان مسیحی دانست. در این میان دو نقطه محوری در ایمان یک فرد مسیحی می­توان مشاهده نمود: خداشناسی و ایمان به تثلیث از یک سو و از سوی دیگر جهان بینی مسیحی و نجات شناسی در این دین است. اگر چه، الاهیات مسیحی به محورهای دیگری نیز پرداخته است ولی این دو موضوع از نکات اساسی و کلیدی الاهیات مسیحی است.

ادیان ابراهیمی (اسلام، مسیحیت و یهودیت) به سه اصل توحید، نبوت و معاد معتقد هستند و از این جهت با یکدیگر همسو هستند. در این میان تلقی مسیحیت از توحید، به صورت تثلیث تبلور یافته است. پذیرش تثلیث در مسیحیت این آیین را در هاله­ای از ابهام فرو برده است، چرا که از یک سو مسیحیان خود را موحد می­دانند و از سوی دیگر در ذات خدا قائل به سه گانگی هستند. درک یگانگی خداوند در مسیحیت اهمیت زیادی دارد و به نظر پیروان این آیین، هر تفسیری از سه گانگی ذات خدا که وحدانیت او را مخدوش کند، از نظر ایمان مسیحی مردود است. پولس رسول می­گوید: «هر چند هستند که به خدایان خوانده می­شوند، چه در آسمان و چه در زمین؛ چنان­که خدایان بسیار و خداوندان بسیار می­باشند. لیکن ما را یک خداست، یعنی پدر»[1]. به عبارت دیگر، هنگامی که مسیحیان از سه گانگی خدا سخن می­گویند، می­کوشند یگانگی خدا را بیان کنند[2].


[1] اول قرنتیان 8: 5-6.

[2] . میشل توماس؛ کلام مسیحی؛ ترجمه حسین توفیقی؛ قم ایران؛ دانشگاه ادیان و مذاهب؛ چاپ سوم 1387 هـ . ش، ص72.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۰۳
ستاره روشنگر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی