آنچه مسیح می گوید ... !!!

شناخت شریعتی که حضرت مسیح علیه السلام به آن بشارت میدهد.

آنچه مسیح می گوید ... !!!

شناخت شریعتی که حضرت مسیح علیه السلام به آن بشارت میدهد.

آنچه مسیح می گوید ... !!!

همه چیز را تحقیق کنید، و به آنچه نیکو است متمسک باشید(رساله اول پولس به تسالونیکیان 21:5).

بایگانی

نویسندگان

پیامبران معصوم یا خطا کار(مقدمه)

دوشنبه, ۴ آبان ۱۳۹۴، ۰۷:۲۵ ب.ظ

همان طور که گفته شد ادیان ابراهیمی (اسلام، مسیحیت و یهودیت) به سه اصل توحید، نبوت و معاد معتقد هستند و از این جهت با یکدیگر همسو هستند. در موضوع قبلی با بیان تفاوت دیدگاه مسیحیت در مینه توحید پرداختیم . در این قسمت برآنیم که دیدگاه مسیحیت را در زمینه معصومیت پیامبران بررسی کنیم.

از دیدگاه اسلام پیامبران الهی با تهذیب خود به چنان درجه­ای از سلوک و عصمت رسیده­اند که شایستگی برگزیده شدن از سوی خدا را یافته­اند. از دیدگاه اسلام ناب، پیامبران و جانشینان آنان، هم­چون امامان شیعه و نیز برخی حواریون حضرت مسیح علیهم السلام، از روی اختیار، معصوم از خطا هستند. آنان در تمام جنبه زندگی و تبلیغی دارای عصمت (دریافت و ابلاغ وحی، زندگی فردی، زندگی اجتماعی و انجام احکام و فروعات دینی) می­باشند چرا که در غیر این صورت اعتماد مردم به آنان از بین می­رود، و هدف از رسالت الهی آنان بیهوده می­شود. پیامبری که خود مرتکب گناه می­شود و دستورات خداوند را زیر پا می­گذارد، هیچ­گاه نمی­تواند راهنمای مردم در پذیرش سخنان خداوند باشد[1].  اما مسیحیان، پیامبران را فقط در هنگام دریافت و ابلاغ وحی معصوم از خطا می­دانند. تنها کسی که از هر جهت در نظر مسیحیت معصوم می­باشد، عیسی مسیح علیه السلام است، به دلیل این که فرزند خدا است. هم­چنین صرف نظر از اختلافات فرقه­ای، کاتولیک­ها پاپ را نیز در فرامینی که از سوی خداوند ابلاغ می­کند، معصوم از خطا می­دانند. علی رغم این نکته، زوایای زندگی شخصی انبیای الهی در عهدین آکنده از اتهامات گناه آلود است. کتاب مقدس اعمالى را به این افراد نسبت می دهد که هرگز با اخلاق سازگارى ندارد. در ادامه به برخی از این موارد اشاره می­شود.



[1] .السبحانی جعفر، الالهیات علی هدی الکتاب و السنه، قم ایران، المرکز العالمی للدراسات الإسلامیه، چاپ سوم 1413هـ .ق، ج3ص165.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۰۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی